Mit kell tudni az elsődleges reflexekről?

Elsődleges reflexek fennmaradtak a 3 éves gyermekemnél, ezért mozgásfejlesztést javasoltak a pedagógiai szakszolgálatban számára. Mit kell tudni az elsődleges reflexekről?

Kedves Zsófia!

Ezek olyan automatikus mozgások, amelyek már az újszülötteknél is vizsgálhatóak, válaszreakciók különböző speciális külső vagy belső ingerre. A meglétük a csecsemőnél az idegrendszer és az izomtónus megfelelő fejlettségének jele. Ezért vizsgálja a gyermekorvos szisztematikusan a reflexeket már első vizsgálatnál születés után. Bizonyos reflexek alapvető fontosságúak a túlélés szempontjából, ilyen például a szopó-reflex.
Megjelenése után minden reflexnek (kb. 70-et ismerünk) van egy aktiválódási szakasza, rövidebb vagy hosszabb, majd leépül. Születéskor az agy minden része a helyén van, de még nem működik teljesen. Ahhoz, hogy a csecsemő az agyának minden részét használni tudja, kapcsolatokat kell létrehoznia a különböző területek között.
A reflex-mozgásoknak, és a mozgások során átélt összetett érzékszervi stimulációnak köszönhetően az idegek képessé válnak a fejlődésre, és arra, hogy információkat szállítsanak az idegrendszer részei között. Annál a gyereknek, akinek a reflexei elég aktívak voltak, és biztonságban érzi magát, megindul a gátlás folyamata, a reflexek leépülése.
A reflexek többségénél ez egy éves kor előtt történik, de eltarthat 3 éves korig. Ha a reflexek leépülnek, az önkéntelen mozgások helyét átveszik a tudatos mozgások.
Például a markoló reflex, amikor az ujjunkat egy csecsemő tenyerébe tesszük, ő szorítja, nem tudja elengedni. Ez átalakul egy tudatos mozgásformává, amikor a kisgyerek már el tudja dönteni, mi az, amit szorítani akar és mi az, amit elengedni.
Azonban az is előfordul, hogy egyes gyerekeknél bizonyos reflexek nem alakulnak ki, vagy éppen nem épülnek le.
Ha bizonyos reflexek nem alakulnak ki, a gyerek izomtónusa legyengül, ami a motoros funkciók fejlődését késlelteti. A szükségesnél kisebb mértékű lesz az idegrendszerben a területek közti kommunikáció, melynek következtében a gyerek tanulási nehézségekkel küzdhet. Ezért indokolt a fejlesztés.

Forrás: http://www.metodoessentis.com